Merkezi Florida’da bulunan, dünyanın en lüks gemilerine sahip Virgin Voyages’te 3rd (third)
Officer (Zabit) olarak görev yapan Kaptan Hande İpek Yamanel, Dokuz Eylül Üniversitesi
(DEÜ) Denizcilik Fakültesi mezunu. Yolcu gemisine çıkan ilk iki Türk kadın kaptandan biri
olan Yamanel, “Kruvaziyer sektöründe sayımız giderek artıyor. Umarım genç denizcilere
güzel bir örnek oluruz” diyor.
Royal Caribbean Grubu’na ait Celebrity Cruises’de 1st (First) Officer olan Kaptan İrem
Düzdaban, kimyasal tankerlerde çalıştıktan sonra geçen yıl kruvaziyer sektörüne adım attı.
Yine DEÜ Denizcilik Fakültesi Mezunu olan Düzdaban, “Türk kadını çok yetenekli. Diğer
gemilerde gördüğünüz sarışın, renkli gözlü, havalı kaptanlardan hiçbir eksiğimiz yok”
şeklinde konuşuyor.
Her iki kadın kaptan ile bir araya gelen İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim
Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, “Kendileriyle seyahate çıktığımız kruvaziyer yolculuklarında
tanıştık. Gerçekten çok önemli bir şey yapıyorlar. Koskoca gemileri limana yanaştırıp,
limandan kaldırıyorlar. En zor vardiya olan 4 -8 vardiyasında görev yapıyorlar. Dünya
denizlerinde ülkemizin elçileri oluyorlar. Bu genç kadın kaptanlarımız bana göre çağımızın
Sadun Boroları, Halikarnas Balıkçıları. Yaptıkları işle, yaptıkları paylaşımlarla birçok gence
örnek oluyorlar. Onlarla gurur duyuyoruz” dedi.
VİDEO İLE DAVET
Kapt. Hande İpek Yamanel, “Beni babam denizciliğe yönlendirdi. Stajımı konteyner
gemilerinde yaptım. Çalışmaya konteyner gemilerinde başladım. Pandemide herkes evlerine
kapanırken, biz açık denizlerde çalışmaya devam ettik. Daha önce kruvaziyer gemileriyle
ilgili bilgim yoktu. Yük gemisinden ayrıldıktan sonra karada çalışmaya karar vermişken,
kruvaziyer firmalarına başvurdum. Dönüş yapmayacaklar diye düşünüyordum. Başvurudan üç
ay sonra haber geldi. Görüşmelerden sonra 2021’de işe başladım. 2.5 yıldır kruvaziyer
gemilerinde çalışıyorum. Bizden önce kadın zabit yoktu yolcu gemilerinde. Yolu açmış olduk.İrem’i de bu sektöre davet ettim. Bizden sonra kadın kaptan da kadın başmühendis de artmaya
başladı” dedi.
Kruvaziyer gemilerinin bambaşka bir dünya olduğuna değinen Yamanel, yük gemisinde 20
kişi ile çalışırken, yolcu gemilerinde 5 bin kişinin sorumluluğunu taşıdıklarını belirtiyor.
Açtıkları pencereden yeni insanların girmesini arzuladıklarını vurgulayan Yamanel, şunları
söylüyor: “Linkedln’de işyerimizi güncelleyince sorular gelmeye başladı. Okuyanlar,
mezunlar, kadınlar, erkekler bizi soru yağmuruna tuttu. Birilerine nasıl yardımcı olabiliriz
diye düşündük. Kruvaziyer gemilerindeki iş imkanlarını anlatmaya çalıştık. Tatildeyken İrem
sordu, ben yanıt verdim. Çektiğimiz videoyu sosyal medyada paylaştık. Videomuzu çok kişi
izledi. Denizcilik sektörü çok büyük yelpaze. Lise öğrencilerinden yazan çok oluyor. “Abla
ben seni görüyorum. Örnek alıyorum” diyorlar. “Ben de üniversitede bu bölümü yazacağım,
teşekkür ederim” dedikleri zaman, inanılmaz şekilde mutlu oluyorum ve “Ben teşekkür
ediyorum” diyorum. “Bir şeyler değişiyor, bize yol açılıyor” diye düşünmeleri çok güzel.
Umarım gençlere güzel örnek oluruz”.
Denizcilikte, “Sen kadınsın, dur bakalım” yaklaşımının hep önlerinde engel olduğunu dile
getiren Yamanel, “Genç denizciler kendilerinin başkalarına frenlemesine izin vermesinler.
Denizcilik çok hızlı gelişen bir sektör. İngilizcenin dışında İtalyanca, İspanyolca
öğrenebilirler” diyor.
Yamanel, sektörde maaşın şirketlere göre değiştiğini, 4 bin dolardan 7 bin dolara kadar
farklılaşan bir ücret yelpazesi olduğunu belirtiyor.
GÖZÜNÜZDE BÜYÜTMEYİN
Kariyerine deniz taşımacılığının en zor alanlarından olan kimyasal tankerlerde çalışarak
başlayan Kaptan İrem Düzdaban, “Zoru başarmayı severim. Tabuları yıkmak adına yeri
geldiği zaman en ağır yükü sırtlandık. Kuzey denizlerinde seyreden bir tankerde çalışmak hiç
kolay değildi. Bir de erkek egemen bir dünyada kadından emir almaktan hoşlanmayan bir
personel var” diye konuşuyor.
Kruvaziyer sektöründe çalışmak için CV’sini gönderip gözünü kapadığını belirten Düzdaban,
“Üç kruvaziyer operatörüne başvurdum. Üçü de dönüş yaptılar. Tankerden indikten 7,5 ay
sonra kruvaziyer gemisine bindim. Dışarıdan pembe gibi görünüyor ama çok zor bir sektör.
Fakat yapamayacağımız bir iş değildi. Bildiklerimizi unutup birçok şeyi yeniden öğrendik. Bu
gemilerde son teknoloji var. Çok yönlü bir insan olmanız, sürekli yeni şeyler öğrenmeniz
gerekiyor. Denizcilik dinamik ama kruvaziyer sektörü çok daha dinamik. Aynı gemiye
gitseniz bile sürekli bir şeyler değişiyor. Zorlandığımız oluyor ama mutlu olduğumuz şeyler
daha çok” diyor.
İşe girişle ilgili tüyo veren Düzdaban, “İnsanlar birinin ismini öne koyarak işe girdiğimizi
sanıyorlar. “Sen kimi tanıyordun?” diye yazan da var. Kimseyi tanımadığımıza kimseyi
inandıramıyoruz. Önemli olan CV’nizin dolu olması” şeklinde konuşuyor.
Kaptan İrem Düzdaban, gençlere şu önerilerde bulunuyor: “Yurtdışında bir firmada çalışmayı
gözünüzde büyütmeyin. Fark edilmek çok güzel. İnsanı mutlu ediyor. Türk kadını, Türk
insanı yetenekli. Hiçbir eksiğimiz yok, diğer gemilerde gördüğünüz sarışın, renkli gözlü,
havalı officerden. Risk almak lazım. En büyük hayalim gençlerin “İrem diye biri var. O bize
yardım eder” diyecekleri bir konuma gelmek”.DAHA FAZLA TANITIM
Kaptan İrem Düzdaban, “Kargo gemisinde çalışırken, Hindistancevizi suyu içilen, gemiden
alışveriş için yüzerek karaya çıkılan Karayipler’de olmayı hayal ediyordum. İlk Güney
Amerika’daki Aruba Adası’na ayak bastım. İnsan kendini garip hissediyor. Haritalarda
konumunuzu açıp dünyanın öteki ucunda olduğunuzu görüyorsunuz. Bikininizi giyip denizde
yüzebiliyorsunuz. Zamanla yolcular da bizi tanıyor. Gelip fotoğraf çektirmek isteyenler
oluyor. Kruvaziyer endüstrisinde reklam çok önemli. Biz firmanın reklamını yapıyoruz, firma
da bizim reklamımızı yapıyor” diyor. Kaptan Hande İpek Yamanel ise, “İlk şoku
Bahamalar’da yaşadım. Su gerçekten cam berraklığında. Fakat denizin havadan daha sıcak
olabileceğini düşünememiştim” diye anlatıyor. Gemide yolcuların kaptan ve zabitlerle
tanışmak istediğini belirten Yamanel, “Türk yolcu varsa özellikle sizinle tanışmak istiyorlar.
Onlar için köprü üstü turu yapıyoruz. Yolcular Türkiye’de kültürel turu ve gece hayatını çok
merak ediyorlar” diyor.
Yolcu ve personelin Türkiye hakkında ne düşündüğü sorumuza Kaptan İrem Düzdaban,
“Türkiye’yi çok seviyorlar. Özellikle personel ülkemizi ucuz buluyorlar. İstanbul için
Akdeniz turu satın alanlar çok. Benim şirketim Bodrum’a gitti. Herkes çok sevdi. Kuşadası’nı
beğeniyorlar. İzmir’in biraz daha reklamı artırıp, makyaj yapması gerekiyor. Ülkemize daha
çok turist gelmesi için, tur firmaları kruvaziyer firmaları ile daha fazla ortak girişimde
bulunmalı” yanıtını veriyor.
Officer (Zabit) olarak görev yapan Kaptan Hande İpek Yamanel, Dokuz Eylül Üniversitesi
(DEÜ) Denizcilik Fakültesi mezunu. Yolcu gemisine çıkan ilk iki Türk kadın kaptandan biri
olan Yamanel, “Kruvaziyer sektöründe sayımız giderek artıyor. Umarım genç denizcilere
güzel bir örnek oluruz” diyor.
Royal Caribbean Grubu’na ait Celebrity Cruises’de 1st (First) Officer olan Kaptan İrem
Düzdaban, kimyasal tankerlerde çalıştıktan sonra geçen yıl kruvaziyer sektörüne adım attı.
Yine DEÜ Denizcilik Fakültesi Mezunu olan Düzdaban, “Türk kadını çok yetenekli. Diğer
gemilerde gördüğünüz sarışın, renkli gözlü, havalı kaptanlardan hiçbir eksiğimiz yok”
şeklinde konuşuyor.
Her iki kadın kaptan ile bir araya gelen İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim
Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, “Kendileriyle seyahate çıktığımız kruvaziyer yolculuklarında
tanıştık. Gerçekten çok önemli bir şey yapıyorlar. Koskoca gemileri limana yanaştırıp,
limandan kaldırıyorlar. En zor vardiya olan 4 -8 vardiyasında görev yapıyorlar. Dünya
denizlerinde ülkemizin elçileri oluyorlar. Bu genç kadın kaptanlarımız bana göre çağımızın
Sadun Boroları, Halikarnas Balıkçıları. Yaptıkları işle, yaptıkları paylaşımlarla birçok gence
örnek oluyorlar. Onlarla gurur duyuyoruz” dedi.
VİDEO İLE DAVET
Kapt. Hande İpek Yamanel, “Beni babam denizciliğe yönlendirdi. Stajımı konteyner
gemilerinde yaptım. Çalışmaya konteyner gemilerinde başladım. Pandemide herkes evlerine
kapanırken, biz açık denizlerde çalışmaya devam ettik. Daha önce kruvaziyer gemileriyle
ilgili bilgim yoktu. Yük gemisinden ayrıldıktan sonra karada çalışmaya karar vermişken,
kruvaziyer firmalarına başvurdum. Dönüş yapmayacaklar diye düşünüyordum. Başvurudan üç
ay sonra haber geldi. Görüşmelerden sonra 2021’de işe başladım. 2.5 yıldır kruvaziyer
gemilerinde çalışıyorum. Bizden önce kadın zabit yoktu yolcu gemilerinde. Yolu açmış olduk.İrem’i de bu sektöre davet ettim. Bizden sonra kadın kaptan da kadın başmühendis de artmaya
başladı” dedi.
Kruvaziyer gemilerinin bambaşka bir dünya olduğuna değinen Yamanel, yük gemisinde 20
kişi ile çalışırken, yolcu gemilerinde 5 bin kişinin sorumluluğunu taşıdıklarını belirtiyor.
Açtıkları pencereden yeni insanların girmesini arzuladıklarını vurgulayan Yamanel, şunları
söylüyor: “Linkedln’de işyerimizi güncelleyince sorular gelmeye başladı. Okuyanlar,
mezunlar, kadınlar, erkekler bizi soru yağmuruna tuttu. Birilerine nasıl yardımcı olabiliriz
diye düşündük. Kruvaziyer gemilerindeki iş imkanlarını anlatmaya çalıştık. Tatildeyken İrem
sordu, ben yanıt verdim. Çektiğimiz videoyu sosyal medyada paylaştık. Videomuzu çok kişi
izledi. Denizcilik sektörü çok büyük yelpaze. Lise öğrencilerinden yazan çok oluyor. “Abla
ben seni görüyorum. Örnek alıyorum” diyorlar. “Ben de üniversitede bu bölümü yazacağım,
teşekkür ederim” dedikleri zaman, inanılmaz şekilde mutlu oluyorum ve “Ben teşekkür
ediyorum” diyorum. “Bir şeyler değişiyor, bize yol açılıyor” diye düşünmeleri çok güzel.
Umarım gençlere güzel örnek oluruz”.
Denizcilikte, “Sen kadınsın, dur bakalım” yaklaşımının hep önlerinde engel olduğunu dile
getiren Yamanel, “Genç denizciler kendilerinin başkalarına frenlemesine izin vermesinler.
Denizcilik çok hızlı gelişen bir sektör. İngilizcenin dışında İtalyanca, İspanyolca
öğrenebilirler” diyor.
Yamanel, sektörde maaşın şirketlere göre değiştiğini, 4 bin dolardan 7 bin dolara kadar
farklılaşan bir ücret yelpazesi olduğunu belirtiyor.
GÖZÜNÜZDE BÜYÜTMEYİN
Kariyerine deniz taşımacılığının en zor alanlarından olan kimyasal tankerlerde çalışarak
başlayan Kaptan İrem Düzdaban, “Zoru başarmayı severim. Tabuları yıkmak adına yeri
geldiği zaman en ağır yükü sırtlandık. Kuzey denizlerinde seyreden bir tankerde çalışmak hiç
kolay değildi. Bir de erkek egemen bir dünyada kadından emir almaktan hoşlanmayan bir
personel var” diye konuşuyor.
Kruvaziyer sektöründe çalışmak için CV’sini gönderip gözünü kapadığını belirten Düzdaban,
“Üç kruvaziyer operatörüne başvurdum. Üçü de dönüş yaptılar. Tankerden indikten 7,5 ay
sonra kruvaziyer gemisine bindim. Dışarıdan pembe gibi görünüyor ama çok zor bir sektör.
Fakat yapamayacağımız bir iş değildi. Bildiklerimizi unutup birçok şeyi yeniden öğrendik. Bu
gemilerde son teknoloji var. Çok yönlü bir insan olmanız, sürekli yeni şeyler öğrenmeniz
gerekiyor. Denizcilik dinamik ama kruvaziyer sektörü çok daha dinamik. Aynı gemiye
gitseniz bile sürekli bir şeyler değişiyor. Zorlandığımız oluyor ama mutlu olduğumuz şeyler
daha çok” diyor.
İşe girişle ilgili tüyo veren Düzdaban, “İnsanlar birinin ismini öne koyarak işe girdiğimizi
sanıyorlar. “Sen kimi tanıyordun?” diye yazan da var. Kimseyi tanımadığımıza kimseyi
inandıramıyoruz. Önemli olan CV’nizin dolu olması” şeklinde konuşuyor.
Kaptan İrem Düzdaban, gençlere şu önerilerde bulunuyor: “Yurtdışında bir firmada çalışmayı
gözünüzde büyütmeyin. Fark edilmek çok güzel. İnsanı mutlu ediyor. Türk kadını, Türk
insanı yetenekli. Hiçbir eksiğimiz yok, diğer gemilerde gördüğünüz sarışın, renkli gözlü,
havalı officerden. Risk almak lazım. En büyük hayalim gençlerin “İrem diye biri var. O bize
yardım eder” diyecekleri bir konuma gelmek”.DAHA FAZLA TANITIM
Kaptan İrem Düzdaban, “Kargo gemisinde çalışırken, Hindistancevizi suyu içilen, gemiden
alışveriş için yüzerek karaya çıkılan Karayipler’de olmayı hayal ediyordum. İlk Güney
Amerika’daki Aruba Adası’na ayak bastım. İnsan kendini garip hissediyor. Haritalarda
konumunuzu açıp dünyanın öteki ucunda olduğunuzu görüyorsunuz. Bikininizi giyip denizde
yüzebiliyorsunuz. Zamanla yolcular da bizi tanıyor. Gelip fotoğraf çektirmek isteyenler
oluyor. Kruvaziyer endüstrisinde reklam çok önemli. Biz firmanın reklamını yapıyoruz, firma
da bizim reklamımızı yapıyor” diyor. Kaptan Hande İpek Yamanel ise, “İlk şoku
Bahamalar’da yaşadım. Su gerçekten cam berraklığında. Fakat denizin havadan daha sıcak
olabileceğini düşünememiştim” diye anlatıyor. Gemide yolcuların kaptan ve zabitlerle
tanışmak istediğini belirten Yamanel, “Türk yolcu varsa özellikle sizinle tanışmak istiyorlar.
Onlar için köprü üstü turu yapıyoruz. Yolcular Türkiye’de kültürel turu ve gece hayatını çok
merak ediyorlar” diyor.
Yolcu ve personelin Türkiye hakkında ne düşündüğü sorumuza Kaptan İrem Düzdaban,
“Türkiye’yi çok seviyorlar. Özellikle personel ülkemizi ucuz buluyorlar. İstanbul için
Akdeniz turu satın alanlar çok. Benim şirketim Bodrum’a gitti. Herkes çok sevdi. Kuşadası’nı
beğeniyorlar. İzmir’in biraz daha reklamı artırıp, makyaj yapması gerekiyor. Ülkemize daha
çok turist gelmesi için, tur firmaları kruvaziyer firmaları ile daha fazla ortak girişimde
bulunmalı” yanıtını veriyor.